Facebook Twitter Pinterest email tisk

Květák - květák a zdraví

Květák a zdraví

Květák obsahuje malé množství sacharidů a proteinů a skoro žádný tuk. Dále obsahuje provitamin A (beta-karoten), vitamin B a E a významné množství vitaminu C (46 mg/100 g). Z minerálů obsahuje velké množství draslíku a nepatrné množství sodíku. Nachází se v něm také hodně vápníku, hořčíku, fosforu a železa, stejně tak i chrom, zinek, mangan, měď a selen. Květáku nechybějí fytochemické antikarcinogeny, díky nimž lze tuto zeleninu využít při prevenci rakoviny. Květák jako výborný zdroj vitaminů, minerálů a stopových prvků reguluje náš trávicí proces – působí na celý trávicí trakt od žaludku po slepé střevo. Díky tomu, že je lépe stravitelný než jiné brukvovité rostliny, doporučuje se lidem se žaludečními chorobami (gastritidou, vředy, dyspepsií). Jelikož reguluje průchodnost střev, lze jej použít jak při zácpě, tak průjmu a též při podráždění nebo zánětu tlustého střeva. Díky nízkému obsahu sodíku a tuků a velkému množství draslíku květák pomáhá zmírňovat problémy se srdcem a oběhovou soustavou, do svého jídelníčku by ho měli tedy zařadit i lidé s hypertenzí či arteriosklerózou. Květák je rovněž diuretikum a „pročišťovač“, urychluje vylučování přebytečné vody z tkání (edémy) a odpadních látek metabolismu. Jeho konzumace se tak osvědčila při selhání ledvin, artritidě, dně, otocích spojených s chorobami ledvin a při ledvinových kamenech. Konzumace květáku se v neposlední řadě doporučuje osobám se zvýšeným rizikem onemocnění zhoubným nádorem z jakýchkoliv příčin, například výskyt v rodině či působení karcinogenních vlivů (záření, tabák, alkohol a jiné).

Konzumace květáku by se však měla omezit v případě cholelitiázy (žlučníkové kameny), protože může způsobit zdravotní komplikace, a dokonce narušit proces trávení – kvůli vysokému obsahu celulózy květák zvyšuje produkci plynů ve střevech. Květák není rovněž vhodný pro osoby trpící dnou, 100 g květáku totiž obsahuje 24 mg kyseliny močové.

Zdroj: Květák
Zveřejněno: 8.9.2015



SiteMAP